måndag 3 oktober 2011

Hemligheter

Såja. Har ett stycke Viktigaste stickningen på blockning. Fick flytta ut ur badrummet för att få rum med alla blockningsplattor, den blev stor, fin och gosig. Inga bilder i detta skede, de kommer sen efter att mottagaren fått den.

Sen fick jag äntligen fäst trådarna på mina första sockor från tån upp. Känner mig inte så lite stolt över att äntligen åstadkommit ett par sockor efter denna teknik :) Jag hade ett nystan på 100 g som jag började med att nysta upp i två nystan, helt logiskt 50 g i vardera. Stickade första sockan och hade efter avmaskningen ca 50 cm garn kvar. Stickade den andra sockan lika som den första, avmaskningarna på samma ställe, samma antal varv hela tiden. Ja, jag räknade dem... När jag avmaskat socka nr två har jag ett yttepytte nystan på 3-4 g kvar! Hur är det möjligt??? Nåväl, sockorna ligger och gosar sig i lite Navia ulltvättmedel nu, ska blocka dem i morgon.

Så, nu ska jag sticka vidare på dotterns tröja, hon har haft fint tålamod och väntat när jag har stickat på den Viktiga stickningen. Men å andra sidan lockar de nya nystanen som kom från Permin också... Härligt garn i 50 % och 50 % linne!!! Ska sticka en Åppås i detta garn, det blev aldrig av i fjol vintras, då hade jag fel garn...

1 kommentar: