lördag 17 april 2010

Cancer mössor + edit...

Jag har nu stickat 4 st cancer mössor. De ska alla inlämnas till kretssjukhuset i Kokkola där cancerpatienter som mist håret i samband med strålbehandling får välja en mössa åt sig... Känns bra att kunna hjälpa en medmänniska, om är på detta lilla vis...

Alla mössor är stickade i samma garn, Novita Bambu. Jag efterlyste ju mer av garnet tidigare och fick 3 ½ nystan av Heli!! Så jag har kört på med samma garn till alla mössor. De är alla stickade med stickor nr 3, knit pro så klart ;)

Cancermössa 1:

Från sidan



Uppifrån


Mönster på denna är Shedir (Ravelry länk).

Cancermössa 2:

Från sidan

Uppifrån



Denna heter Lace trim chemo cap.

Cancermössa 3:

Från sidan


Uppifrån


Denna heter Tähdellinen (= "stjärnig").

Cancermössa 4:

Den sista mössan heter Persikkavaahto (=persikoskum).

Tillsammans väger alla dessa mössor 168 g.

Edit: Jag instämmer helt med Mormors bod... Livsmössa är en mycket bättre benämning på dessa mössor!! På finska heter kampanjen Syto-myssy kampanja, syto är en förkortning på själva behandligen... Men härefter kör jag med livsmössor!! Tack ska du ha för mycket bra alternativ på namnet!! :)

7 kommentarer:

  1. Vilka fina mössor du stickat med en fin tanke bakom.

    Anita

    SvaraRadera
  2. Oi olet ahkeroinut kauniita myssyjä!!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint och lovvärt initiativ! Men jag skulle nog vilja döpa om dem till "livsmössa" istället.

    SvaraRadera
  4. Väldigt söta mössor till ett gott ändamål :)Ett så bra initiativ! Ha det så gott!

    SvaraRadera
  5. Några år senare, men jag undrar bara hur du fick kontakt med sjukhuset från början. Hade de nån kampanj, eller ringde du dem själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en kampanj på gång i hela Finland just då, det stickades hundratals mössor runt om i landet. Sytomyssykampanja, kallades den :) Kram Mikaela

      Radera