söndag 30 augusti 2009

Bröllop och Ruska

Det är nu en vecka sen jag var på bröllop. Känns som om det är länge sen ren... Det var min kusin (brudgummen) och hans flickvän som gifte sig. De gifte sig i en kyrka som måste vara den vackraste av dem alla, Vörå kyrka. Den är också speciell för vår familj, flera generationer har arbetat som kyrkoherdar där, nu senast min morfar. Det är kyrkan där min mamma och pappa gifte sig för 35 (!) år sedan. Också kyrkan där min mormor och morfar blivit begravda...






Vörå kallas Rågens rike, massor av råg växer på åkrarna runt om. Så det var mycket passande med altardekoration i just det, råg!! Ett tema som följde hela festen. Vi festplatsen fanns massor av råg, till och med ax utplacerade på bordet. Mycket snyggt, tyckte jag! Tills min yngre lillabror fick sådana allergiska besvär att hans högra öga höll på att svälla igen!!! Tack och lov att min mamma alltid har ögondroppar i väskan ;)

Så till det väsentliga, stickningen... Min tunika i Novitas Puro-garn är nu färdig. I morse när jag vaknade redan kl 8 (hade tänkt njuta av en sovmorgon men mardrömmen jag drömde väckte mig abrupt...) tog jag tag i tunikan och vågade mig på att sy ihop den. Ja, det blev så att jag sydde ihop den. Jag hade fått ett gott råd att virka ihop bak- och framstyckena, men iom att det är ett melerat garn jag stickat med, syntes den virkningen på framsidan... Så jag rev upp och tog fram synålen... Jag hade menat att dottern skulle ha fotograferat hyr jag sydde, men hon befann sig långt ute på Fjäderholmarna när jag satte igång... Jag satte alltså rätsidan uppåt och styckena bredvid varann. Jag stack upp nålen på bakstycket, sen stack jag ner nålen på framstycket, pickade upp nålen efter två vågräta trådar och drog till. Sömmen drogs alltså ihop!! Sen likadant på bakstycket, nålen under två trådar och dra ihop! Lycka!! Det fungerade!! Jag har nu en tunika där man inte ser nånting av hopfogningen!!! Yej!! Inte heller den här gången orkade jag byta kläder för fotograferingen... Men tänk er en brun 3/4-ärmad tröja under... ;)
Jag valde att sticka fram- och bakstyckena skilt för sig pga färgskiftningarna. Jag ville inte ha smala ränder som bytte färg hela tiden... Jag tycker till och med att fältena skulle ha fått vara lite bredare än vad de är... Men jag är nog nöjd i alla fall!



Det stör inte mig att färgerna är olika i sidorna... Lite häftigt, närmare bestämt!!
Garn: Novita Puro, färgen Ruska
Åtgång: 303 g
Stickor: Knit pro rundsticka nr 6
Mönster: Novita höstnumret


Min yngre brors kofta har nu kommit upp till ärmhålet på bakstycket. Nu måste jag mäta på honom så den får ligga till sig tills i morgon. Men utan stickning kan jag ju inte vara så jag plockade fram ett härligt grönt nystan Novita Rose ur garnskåpet och började på en bolero, även det mönstret ur Novita höst-numret.





På tisdag är det den första september och det betyder att Sukkasato börjar. Då är det att plocka fram strumpstickorna igen efter en paus, jag ska sticka Sticka meras september sockor, Sunday swing...

I morgon åker dottern iväg på lägerskola. Hon ska upp till Lappland i en vecka. Hoppas hon även där får se sån färgprakt som min tunika har!! Det borde vara dags för ruska nu...

3 kommentarer:

  1. Vad fin tunikan blev, och vad fort det gick!
    H: Mia

    SvaraRadera
  2. En så sanslöst fin tunika du gjort! Underbara färger, helt i min stil. Hoppas att den blir en favorit.

    SvaraRadera
  3. Kivalta näyttää tunika!! Nuo raidat on tosiaan kauniimmat leveämpinä....
    Ja veljen puseroakin olet tehnyt noin paljon....ihana lanka muuten ;-)

    SvaraRadera