söndag 7 december 2008

Igår och idag

Nu har vi kommit fram till söndag kväll och en hektisk helg är nästan till ända... I går var vi alltså i Haparanda helga dagen. Vi fick köpt det mesta vi skulle, men vid fotpallen som jag skulle ha sa jag stop, det skulle ha blivit för dyrt. Får lov att ta den nästa gång... Men allt möjligt hade vi hem med oss så i morgon ska här sys och strykas gardiner, nu när jag har stänger att hänga dem på!

Avståndet från Jakobstad till Haparanda mäts förresten inte i kilometrar längre.. Dit är nämligen en socka långt :) När det lite ljusnade på ditvägen satte jag upp maskorna för sockorna och på en shoppingpaus maskade jag av! Supernöjd är jag! På hemvägen påbörjade jag andra sockan och även den är nu färdig! Mäkta stolt tycker jag att jag kan vara :)


På samma gång som jag vätte sockorna och blockade dem, passade jag på att blocka en mössa och ett par fingervantar (de har jag skrivit om ren tidigare...)... Ska hoppas att de nu blir mer användbara :) Dottern väntar på sin mössa och mamma som ska få fingervantarna, vet ju inte om att hon ska få dem ännu :)


Nu kom dottern hem, så nu ska vi bege oss på julkonsert med Carola! Ha en skön kväll!

7 kommentarer:

  1. Fingervantarna ser helt ljuvliga ut!
    Får jag fråga en dum fråga.. varför blockar man, egentligen? Jag menar... gör du det alltid t.ex. med sockor också?

    SvaraRadera
  2. Kivalta näyttää!! Kyllä olitkin ahkera matkustaja - nopeasti tuli sukat valmiiksi!!

    SvaraRadera
  3. Lena: I nästan alla mönster står det att du ska spänna ut styckena i sina rätta mått... När det gäller fingervantarna blev jag tvungen till att blocka dem då den andra blev betydligt mycket mindre än den första... Nu är de mera samma storlek! Så eventuella "fel" kan man avhjälpa med blockning. Maskorna öppnar sig, kan man säga...

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag googlade på "Novita + 7 bröder", för jag vill försöka komma fram till varför det har blivit så strävt nu för tiden? Här i Sverige säljs det på Rusta. Misstänker att det är mer vanligt i Finland? Har du märkt någon skillnad? Vet du om de har en hemsida?
    Fina saker du stickar! :)

    Mvh/Sofia "Stickelin"

    SvaraRadera
  5. Sofia: Tack för att du tittar in! Ja, nu när du säger det så har 7 bröder faktiskt blivit lite strävare, med lösa fibrer lite här och var... Vad det beror på, det kan jag inte säga, jag har inte hört om nån förändring vid tillverkningen. Jag ska i morgon beställa mera 7 bröder till butiken så då kan jag passa på och fråga dem! Du kan gå in på www.novita.fi, där kanske det går att hitta nån orsak... Jag har inte tittat in där nu på senare tid, vet faktiskt inte om den finns på svenska! Men fråga om det är nåt du vill ha översatt :) Jag återkommer om jag får nån orsak i morgon... :)

    SvaraRadera
  6. Hej, mistä tommosia blokkaus-alustoja saa? Joku leluliike varmasti, mutta mikä? :)

    SvaraRadera
  7. Nunt: Palapeli on ostettu Biltemasta... Suht halpa oli, oliskohan ollut siinä kympin paikkeilla per peli. Ostin heti kaksi jotta saa isojakin huiveja blokattua :) Sukkaplokit olen ostanut Liinalta, katso linkki oikealta "Liinan villat" :)

    SvaraRadera