torsdag 29 september 2016

Grått med inslag av färg

Det är länge sedan denna tröja blev klar. Över ett halvt år. Det har varit påfrestande att få den färdig, så kan det gå om man väntar länge med att få den färdig från det att man lagt upp första maskorna.

Jag började denna stickning redan julen 2014 (!). Garnet jag stickade den i är Ohut Pirkkalanka. Garnet köpte jag säkert redan två år tidigare via en finsk garnloppis-sida på Facebook.



Jag stickade provlapp, tvättade den (!!), räknade och funderade på mönster. Uppifrån och ner, med mönster på oket skulle det bli.

Jag föll för bruten mosstickning. Har stickat sockor i samma mönster och tycker det blir så snyggt!




Sex färger på oket, sen blir resten av tröjan grå.




Jag stickade på och fick kroppen klar...




Jag satte ärmmaskorna på stickan och började sticka... Det här var i april 2015. Jag fick första ärmen klar och påbörjade andra... Den blev två cm för smal jämfört med den första!





Sen knökade jag ner tröjan i en stickväska och struntade i den. Hade ingen lust att riva upp ärmarna, trots att jag visste att jag måste göra det.

Men sen i våras fick jag en plötslig inspiration att göra klart en massa pågående projekt, den här tröjan var ett av dem. Den hade då legat till sig nästan ett år. Jag gjorde slag i saken och rev upp ärmarna och stickade dem på nytt. Ser nu att jag har tröjan på mig bak-och-fram på bilden...




Och helt plötsligt hände det, den blev klar!! Den blev klar 7 maj 2016 för att vara exakt, tacka Ravelry för den infon :)

Jag fick inga ordentliga foton tagna innan nu på sticklägret, tack till Lisa för det! Så här följer en drös bilder på den färdiga tröjan.









Garn: Ohut Pirkkalanka i 7 färger
Mönster: Eget hittepå, uppifrån och ner
Stickor: 3 el 3.5 mm
Åtgång: 263 g






Måste säga att jag är supernöjd med resultatet! Garnet är 100 % ull men märkligt nog sticks det inte så mycket, jag har ändå gärna en långärmad trikåtröja undern men det går utan.

Eventuellt stickar jag om halsringningen och gör en I-cord i stället, just nu går halskragen lite väl högt upp. Får se, kanske det tar ett år innan jag får det gjort ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar