tisdag 22 december 2015

Tjugoandra december

Gårdagen försvann i jobb, matlagning, godislagning och lite stickning. Kom på att jag inte hade bloggat när jag gick och sova, iddes inte stiga upp då mera ;)

Igår gjorde jag en sak för första gången, jag gjorde egen rödbetssallad! Det är ett måste på mitt julbord, jag älskar rödbetssallad! Efter att i flera veckor ha tittat in i köket på restaurangen på jobbet och ha sett hur de gör salladen bestämde jag mig för att också testa. Googlade lite recept och satte igång.





Jag använde majonnäs istället för gräddfil, skippade potatisen, inlagda gurkan och kaprisen. 1 kg eko rödbeta gottar nu till sig i kylen, smakade riktigt gott! Kan tänka mig att den blir ännu bättre tills julafton, då den legat till sig lite.

Efter rödbetssalladen kokade jag julsenap. En burk åt oss och en burk åt lilla lillabror, den yngre av dem vill säga. I fjol hade jag lagt upp en bild på Instagram då jag gjorde senap och den tidigare nämnda brodern var så besviken då jag inte tog med en burk till vårt julfirande :) Nu har han en helt egen burk som väntar i kylskåpet (nej, tror inte han eller hans sambo läser bloggen... Eller?)



Och sen var det dags för efterrätt. I förra veckan såg jag ett recept på Facebook som jag bara måste testa, chokladdoppad After Eight-tryffel. Jag vet! Snålvattnet rinner av bara namnet! På bilden är dom ännu inte riktigt klara, dom ska ännu doppas i choklad men nån hade ätit upp chokladplattan jag hade köpt ;)



Kvällen avslutade jag med att påbörja socka nr 2, maken till den första som jag har stickat i våras. Ingen bild på dom idag dock. Titta in i morgon, då kommer jag att öppna luckan i Käsityöblogit-julkalendern! Får se vad jag hittar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar