söndag 17 maj 2015

Mekkotehdas

I fredags fick jag så min morsdagspresent, boken Mekkotehdas aikuisille (=Klänningsfabriken för vuxna). Ska börja med att säga att detta inlägg inte är sponsorerat, åsikterna är helt mina egna.








Boken, som alltså är på finska, känns lyxig när man tar i den, pappret är av bra kvalité.




Boken, som har 136 sidor, inleds med flera sidor teknik, vilket är perfekt för mig som inte sytt klädesplagg tidigare. Bilderna är detaljrika och bra förklarade. Här skriver dom bland annat vad man ska tänka på innan man börjar sy, hur man ska ta sina mått och hur man ritar av mönstret. 8 sidor totalt med instruktioner, perfekt! Sen börjar mönstren, första mönstret är den klänning jag ska sy, Aino.







Bilderna är mycket vackra, det tyckte även dottern. Genomtänkta och inspirerande, boken är en perfekt bok att bläddra i, om än så bara för bilderna!




Jag vill ha örhängena på bilden nedan, längst i vänstra hörnet!



13 mönster på klänningar el tunikor för damer, 2 klänningar för flickor, några väskmönster och två stickade plagg finns i boken. Det finns till och med matrecept i den, perfekt! Klänningarna för damer finns i många storlekar, från 34 till 46, finns även en kjol som är stl S - L.  Barnklänningarna är i storlekarna 98/104-134/140.




Längst bak finns mönsterarken till alla mönster.




Jag tycker väldigt mycket om boken! Jag har svårt att säga om svårighetsgraden på mönstren, men jag kan tycka att dom inte ser såå himla svåra ut, men jag kan ha fel ;) Väl värt sina pengar är den definitivt! 5 trådrullar av 5 möjliga.





Boken finns att beställa på Adlibris, bland annat.

3 kommentarer:

  1. Boken ser jättefin ut! Vilka storlekar finns mönstrena i, undrar en som inte passar i medium, om vi säger så... ;) Fast blir annars väldigt sugen ut på att köpa boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du frågade, det ska jag lägga till ovan också. Storlekarna på klänningar för damer är mycket generösa, tycker jag, från 34-46! En underbar bok!

      Radera
  2. Micka om jag kunde hjälpa dig med örhängena skulle jag inte tveka... förstår de ska vara guld- inte silverfärgade.../Mary

    SvaraRadera