fredag 17 april 2015

Troubles in paradise

Jag stickar vidare på min Laneway. Eller ja, jag gjorde det tills jag igår började mäta. Jag provade den i helgen och tänkte att den blir för vid, alltså slutar jag göra ökningarna i sidorna. Men efter att jag mätte igår märkte jag att tätheten är way off.





Min "provlapp" (stickar ca 10-15 varv och räknar antalet maskor på bredden så att säga, mätte inte antalet varv) gav en täthet på 22 maskor, det som är angivet i mönstret. Nu har jag plötsligt en täthet på 24 maskor på 10 cm! Varvantalet stämmer...




Blev så ilsk igår så jag slängde stickningen i ett hörn och plockade upp ett urgammalt ufo, en sjal jag påbörjade för ca 4 år sedan... Får se hur jag gör med Laneway, tror jag tar med den på sticklägret nästa vecka så får alla lägerdeltagare vara smakråd.




Edit... Jag har nu mätt tunikan var jag delade för ärmarna. Enligt mönstret ska den vara 95 cm och min är 98 cm. 3 cm är kanske inte så mycket "fel", kanske jag stickar vidare i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar