söndag 9 april 2017

På stickorna

Återigen har det gått en tid utan blogginlägg. Så är det ibland, livet rusar på och man hinner inte med allt. Men nu, en uppdatering på vad jag riktigt stickar just nu.

Först ut, Neon cardigan. Jag stickar koftan i mitt favoritgran, merino och tussah silke, som Ann-Britt har färgat. Tyvärr är det här ett garn som kommer att utgå, får hitta ett nytt favoritgarn :) Har nu kommit så långt som till ärmarna. Har en ärm på var rundsticka, en tråd inifrån och den andra utifrån nystanet, stickar dem samtidigt. Dessvärre verkar jag ha nåt mot ärmstickning, har lyft koftan till sidan... Kanske jag plockar fram koftan i dag, en hel lång ledig dag, med avbrott för röstning, kanske gör att jag får koftan klar?




Ett par helt vanliga sockor åt maken. Garnet är grå-svart, inte ljusblå-blå som på bilden. Men visst är det ett vackert golv jag fotat sockan på? Det är golvet uppe i konjaksrummet i herrgården, golvet är från 1800-talets början.



Ett handnystat nystan, Madelinetosh twist light i färgen gemini twins. Så otroligt vackert!




Är just nu lika långt på socka två som på bilden. Det här var min resestickning förra veckan när jag var till Umeå.




Och så Piece of silver. Tröjan finns med i första numret av Laine magazine (andra nr utkommer nu i maj) (tidningen kan köpas bland annat på Snurre). Jag hade lite svårigheter att få till tätheten, men skam den som ger sig! Om jag gjorde den som enligt mönstret skulle jag har ca 10 cm kvar på kroppen, men jag vill inte ha en midjetröja så jag stickar minst 25 cm till. Bara räta maskor i all oändlighet. Kan hända jag sparar denna stickning tills sticklägret veckan efter påsk, bra då man inte behöver tänka nåt över huvud taget utan bara kan umgås :)







Lägret ja, nu är det inte länge kvar! Samtidigt som jag väntar så på att få träffa mina stickvänner och sticka i fyra dagar så planerar jag redan höstens och vinterns läger. Till det andra är kursdragaren klar, ännu väntar jag på bekräftelse till det första. Spännande!

Vad stickar du på just nu?

1 kommentar:

  1. Vilken underbar färg på Lainetröjan. Jag håller som vanligt på med ett par sjalar, en halsduk, och så "risteilypussukka", en virkad väska, inför handarbetskryssningen/Burdakryssningen i höst Helsingfors-Stockholm. Helsingfors. Vi ses i Pörkenäs. Hälsningar Nancy

    SvaraRadera