onsdag 6 januari 2016

En kofta på 12 dagar

Min julstickning är färdig! Annandag jul satte jag upp maskorna för koftan Peasy i ett ljuvligt rött garn som Ann-Britt har färgat. Garnet skulle först bli en kjol, Carnaby, men den repade jag upp och stickade denna kofta i stället.

Garnet är ett DK- garn, 225 meter på 100 g. 100 % superwash ull, men tvättar nog den för hand, som nästan allt annat jag stickar.




 Mönstret kändes lite knepigt till en början. Oket stickas först, när du kommer till ärmarna flyttas maskorna för fram- och bakstycket på en tråd, sen stickar du en ärm åt gången. När jag hade stickat första ärmen klart så när som på 10 cm kunde jag konstatera att den är alltför bred. Borde ha fattat det när mönstret var helt utan minskningar för ärmen... Så, jag fick riva upp och sticka om ärmen, denna gång med minskningar.




När andra ärmen var klar blev jag fundersam över mängden garn jag hade kvar. Ett mayday skickades ut till Ann-Britt för att kolla om hon hade en härva i avvikande färg, om garnet inte skulle räcka. Hon lovade färga över en härva silvergrått till mörkgrått så den skulle passa till det röda.




Jag provade koftan, funderade, vägde återstående garn, räknade och funderade. I går under ishockeyfinalen stickade jag så stickorna glödde... Jag vägde garnet före ett varv och efter, räknade på hur många varv jag får utav garnet, utöver det som jag skulle lämna till hals- och knappkanterna.





När koftan var klar hade jag 5 gram garn kvar. Två varv slätstickning skulle ha krävt 6 gram så jag fick ut exakt allt ur garnet jag hade :D



Koftan blev några cm kortare än vad jag skulle föredra, men det får duga så här. Ännu saknas 5 st knappar, att fästa trådarna och sen blocka koftan. Blockningen får vänta på att jag kastar ut julen, har inte hjärta att kasta ut vår fina julgran ännu, inte ett barr har den tappat! Till helgen ryker den nog ändå, så då blir det blockfest!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar