söndag 30 november 2014

Uppifrånochner

Tänkte få ett totalt nervsammanbrott när jag nystade en härva garn nyss. Ett enda virrvarr av trådar som inte hörde hemma nånstans, bara fastnade i nystkronan och gjorde en knut av det hela. Fick lov att nysta för hand, trä igenom, nysta och trä... En halv timme senare har jag tre nystan grått garn, härvan var alltså av på tre ställen. Den bruna härvan kunde jag nysta på nystmaskinen men det gick oändligt trögt. Men som sagt, nu är jag redo!







Redo för att sticka provlapp that is! På sticklägret i oktober hade Maria kurs i att sticka en tröja uppifrån och ner, nu är det äntligen dags för mig att påbörja denna stickning! Jag fick klart min Chickadee (mer om den i ett senare inlägg) i veckan och får nu då sätta upp en ny stickning ;)

Jag kommer att sticka min tröja i Pirkkalanka, det tunnare alternativet. 125 tex  * 2, 400 m/100 g, stickor 2 ½ mm. Täthet enligt banderollen är 31 maskor och 41-43 varv = 10 cm. Jag kommer att gå upp till stickor 3 mm, tror inte jag skulle få en tröja färdig på stickor 2,5 mm. Ska testa mig fram helt enkelt.

Tanken är att jag ska sticka mönster på oket, bruten mosstickning, närmare bestämt. Jag har ljusgrått (färg 401) som basfärg, sen gör jag mönstret i sex olika färger, har dessvärre inte färgnummer på dessa.

Så jag börjar med ljusgrått, stickar ev en I-cord som halskant.

Börjar med en röd moss-rand, sen grön...



Sen ljusbrun, sen orange...




Sen ljusgrön och mörkbrun...




Resten av tröjan blir grå, ärmarna likaså.

Så nu är det bara att börja, wohoo!! Ska sticka två provlappar (!!), en slätstickad och en med bruten mosstickning. Ger mig själv en klapp på axeln, duktigt :)

Trevlig 1:a advent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar