måndag 12 maj 2014

Emelie

Min julledighetsstickning i fjol var koftan Emelie, i ett ljuvlig garn från Fyberspates, Vivascious 4-ply i färgen Silver bronze.

Enligt Ravelry påbörjade jag stickningen 27 december. I förrgår hade jag koftan på mig för första gången! Att den har legat färdig i min stickkorg, utan knappar, sen mitten av februari, det är då en helt annan sak ;) Jag var rädd för blockningen, jag var rädd att den skulle töja sig oerhört. När jag väl tog mod till mig så spände jag först ut koftan, töjde på ärmarna (torra) som var lite för tighta, och sen sprayade jag ordentligt över hela koftan med vatten. Jag blockade den galet kring midjan, det "bullar" ut på fel sätt. Nåväl, efter en stressig dag på jobbet igår blir jag ändå tvungen att tvätta koftan nu, så då får jag rätta till detta.




Garnet är helt underbart! Färgen är så djup och intensiv, älskar den! När jag var mitt uppe i stickningen var jag övertygad om att garnet inte skulle räcka, jag hade 3 härvor, så jag beställde en fjärde för säkerhets skull. Detta var helt onödigt, jag hade garn kvar på tredje härvan när koftan var klar!!






Mönster: Emelie
Garn: Fyberspates Vivascious 4-ply
Stickor: 2.75 mm till resåren (dock inte i knappkanten, glömde att byta sticka. Efter användning ser jag att jag def borde ha bytt storlek, den bubblar sig lite...), 3.5 mm till resten av koftan



2 kommentarer:

  1. Så fin kofta, blir sugen att göra ett försök. Var har du beställt garnet ifrån?
    Iréne i V-ås

    SvaraRadera
  2. Den är så fin! Den passar dig verkligen bra! Kram

    SvaraRadera