lördag 9 mars 2013

Garnfärgning

Äntligen ska jag ta itu med garnfärgningen! Färgen fick jag hem i början av veckan, garnet likaså. För att lära mig tekniken, hur man blandar färg, hur man gör för att få bästa resultat, så beställde jag hem 2 kg vitt Nallegarn. För att få nystanet att bli en härva tog jag ner denna från vinden, köpt av en antikhandlare nån gång i tiden.









5 nystan blev härvor igår innan jag insåg att härvan är alltför stor i diameter, den blir hela 74 cm i diameter!! 













För att jämföra satte jag ovan med en härva Malabrigo Sock som ju är hälften mindre i diameter...

Ska försöka nysta upp en vit härva för att se om den ramlar av nystvindan/kronan, om den gör det så blir det att tänka om. Får väl svänga uppochner på ett Lack-bord och använda benen som "hörnpinnar", åtminstone tills jag får skaffat mig en Niddy noddy (tack Lisa, kom inte ihåg den mackapären! Härvträ, har jag för mig att den heter på svenska?)






1 kommentar:

  1. Härligt!! Jag har två härvlar i olika storlek. Den ena lagar jag härvor på innan färgning och den andra härvar jag med efteråt. Detta för att få färgerna att blanda sig i härvan. Ser så mycket bättre ut om man vill "visa" garnet.
    Din ser onekligen generös ut, men om bara härvkronan räcker till så blir det kanon! VÄntar redan på nästa inlägg :)

    SvaraRadera