onsdag 7 september 2011

Filt

Jag är normalt emot akrylgarn. Vill INTE ha ett plagg i akryl, efter första gången du använt den/det, är den/det förstörd. Noppig och ful. Men när Novita i våras kom ut med ett akrylgarn tänkt för babysar, då fick jag tänka om. Nej, jag gillar fortfarande inte att det är akryl, men det känns så mjukt, lent och skönt! Perfekt att vira runt en liten nyfödd :) Så när vi fick höra att barnens kusin i Holland skulle bli pappa inhandlade jag detta garn. I 8 månader låg garnet och gottade sig i påsen, nu när babyn snart är en månad gammal ska jag äntligen få iväg skickat filten ;)

Den är stickad i en fin resårstickning som jag hittade på nätet. Mönstet går så här: *3 räta, 3 aviga*, upprepa mellan *-* varvet ut (delbart med 7). Varv 2: *1 rät, 1 avig*, upprepa *-* varvet ut. Det blir som ränder på ståendes, jättefint tycker jag!




Ser ut som två olika filtar, beroende på var den är fotograferad :)




Garn: Novita pretty baby
Åtgång: 166 g
Stickor: 5 mm om jag inte minns helt fel
Mönster: Se ovan
Till vem: Liten holländare <3

Så nu ska den bara blockas innan den packas ner och iväg. Jag har aldrig blockat akryl tidigare, månne det inte fungerar det också... En namnlapp "Made by Mikaela" har jag också sytt fast uppe i kanten :)

1 kommentar:

  1. Mistä tilasit noita nimilappuja?

    Ja muuten, Simba rakastaa tuota lankaa. Neuloin siitä vajaasta kerästä sille pikkupeiton sen laatikkoon. Pikkasen se nauttii siitä :)

    SvaraRadera