tisdag 1 februari 2011

Planering pågår

Just nu känns det som om jag river upp mer än jag stickar. Jag rev för en par dagar sen upp ett par sockor som legat till sig i över ett år, konstaterade att jag inte kommer att sticka dem färdiga. Istället började jag med stickameras sockklubbs januarimönster, Seed stitch sockorna. Jag har stickat ca 15 cm på skaftet och konstaterar att de blir vääääääldigt stora. Så, jag river upp...

Kalajokisockorn gick samma öde till mötes, ja eller den ena sockan vill säga. Efter att jag stickat båda sockorna OCH fäst trådarna märkte jag att jag stickat den andra sockan 1 rapport längre både på skaftet och foten... Så en socka i typ stl S och en i XL fungerar inte riktigt, inte på mina fötter i varje fall, så jag rev upp den mindre som för övrigt var liiite grann för liten. De ligger nu i skamvrån tills jag har lust med dem igen...   

Så. Nu tar jag itu med roliga inspirerande projekt. En Lilla koftan står näst i tur, ska skickas iväg till Holland om nån vecka. Babyn gottar sig i mammas mage fortfarande så det är ingen direkt panik. Jag vet ju att det går fort att sticka den, jag har ju gjort det förr. Till denna ska jag använda Shibui knits Sock i färgen Jonquil, ljusgul. I min restgarnslåda finns ett pyttenystan grönt Shibui som jag tänkte sticka några ränder på oket utav, får se hur det blir.




Sen är jag med i en KAL via Ravelry. Hittade denna via Emmas dagar... Provlappen växer sakteliga, jag började i morse innan jobbet. Stickar i Novita Alpaca, provlappen i vitt men sjalen sen i brunt. Första ledtråden kommer under vår södernresa men jag får sticka ikappp mig sen.



Och så till räddningen denna dag, ett roosa vackert paket i postlådan när jag kom hem... Det var garnet jag vann i en tävling på stickamera.se´s julkalender... The knitting seaman hade generöst nog gett ett presentkort till sin Etsyshop... Jag slog till nu när jag såg vackra Hedvig, precis som spunnet och gjort för mig! Nu ska jag börja leta passliga mönster, ni får gärna komma med förslag...





Garnet går ton-i-ton med de vackra tulpanerna jag köpte igår <3

1 kommentar: