lördag 25 februari 2017

Sydafrika

Som jag skrev tidigare var jag och maken på en helt oförglömlig och underbar resa i januari. Så länge som jag har känt maken, i 24 år snart, har jag sagt att det år han fyller 50 ska han få besöka sin pappas grav i Pretoria i Sydafrika. Det har bara varit så. I september i fjol började jag planera mitt livs största överraskning, jag ville ge maken denna resa i julklapp/50-års present. Efter många om och men bokade jag så våra biljetter i oktober. Jag planerade och höll på, hade kontakt med makens släktingar på andra sidan jorden. När julafton väl kom var jag som ett nervöst litet barn, jag skakade när jag överräckte julklappen åt honom. Inte ett öga var torrt när han tog upp biljetterna till Johannesburg. Han hade två veckor på sig att landa i tanken om att få återse det land var han föddes.

Vår resa började med en natt i Holland hos makens kusin med familj. Jag stickade en randig socka.



På flyget ner till Johannesburg stickade jag faktiskt inte en enda maska. Det var mörkt i kabinen, vi flög på natten, och det fanns så många filmer att se på. Ja, sen sov jag ju också ;)

Atlanten dånar. Så mäktigt! Vi åkte upp längs kusten från Kapstaden för att stanna till vid Hout bay var vi åt middag.



Och vilken middag sen! Bläckfisk, musslor, kräftor, fisk... Så himla gott!




Vid Waterfront, Taffelberget i bakgrunden.




Vi åkte upp på Taffelberget för solnedgång. Så magiskt!




På makens födelsedag åkte vi till en lejonpark. Här finns tigrar och lejon som alla på ett sätt eller annat blivit misshandlade, här får de chans till ett värdigt liv. Majestätiska djur!




Spiceroute-vingården, för vin- öl- och chokladprovning!



Längs The garden route finns detta enorma träd, The big tree. 30 meter högt minst, kände mig som en myra. Vi åkte till Jeffreis bay för att besöka makens faster.



I Pretoria hade jag sticksällskap, en rotweiler.




Stickade på en brun socka, inte många varv dock.





Solen! Värmen!




På vägen hem gjorde vi ett stop till i Holland, den här gången hos makens andra kusin. Vi åkte bland annat till Zanche schaans, kallt men vackert!




En helt magisk resa som kommer att förgylla våra minnen för all framtid! Vi planerar redan när vi kan åka nästa gång :)

Jo, jag köpte ju garn också, förstås! Den mångfärgade härvan har redan blivit en mössa, Langfield.






1 kommentar:

  1. Det var så fint att följa er resa via instagram och facebook. Vilken upplevelse!

    SvaraRadera