måndag 6 juni 2016

Krokus i gräsmattan

Under sticklägret påbörjade jag ett par restgarnssockor, det har blivit något av en tradition. Denna gång blev bottenfärgen grön.




Sockorna blev snabbt färdiga men fästandet av alla hundra trådar drog ut på tiden. Den första sockan blev klar under en kväll medan den andra låg i veckor, utan fästa trådar.




Jag tog med mig sockan till stickmyset i maj för att äntligen ta tag i det tråkiga jobbet. Jag fäste trådarna på skaftet medan fina Nina hjälpte mig och fäste trådarna på foten! Tänk sån tur för mig, att hon glömde att ta med mer garn ;)




På bilden nedan syns den orange randen på skaftet nästan bäst. Nu vet jag inte vilken socka det var jag stickade på, men den orange randen heter Strömsö-randen. När jag intervjuades under sticklägret stickade jag just denna färg. Meningen var inte att randen skulle bli så bred, men intervjun tog den tid det tog och randen blev så bred som den blev :)




Nina har namngett sockorna. Visst ser dom ut som krokus i gräsmattan? :)




Garn: Olika restgarner
Stickor: Knit pro dpn's 2.5 mm
Åtgång: 67 g
Mönster: Bassockor, förskjuten förstärkt häl
Övrigt: #10 för 2016, sockpar nr 7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar