fredag 1 maj 2015

Ärmproblem

Jag stickade på min uppifrån och ner-tröja under sticklägret. Jag hade stickat ca 5 cm på första ärmen redan innan lägret och plockade nu upp stickningen igen. Vi räknade, mätte och funderade över hur börjanet på första ärmen var stickat, skrev ner ett mönster för andra ärmen och så satte jag igång.




Första ärmen blev klar, satt som ett smäck, för att citera Maria ;) Eventuellt nån maska för smal, men det fixar blockning tänkte jag. Påbörjade genast andra ärmen...

Ungefär halvvägs mätte jag ärmen genom att lägga den ovanpå den första. Ja, ni ser själva... Till vänster ligger ärmarna kant-i-kant.




Rev upp andra ärmen och gjorde ett nytt försök. Början såg bra ut, tills jag räknade varven och jämförde. Helt plötsligt hade jag 10 varv mer på andra ärmen plus att den är smalare än första ärmen! Blir helt tokig! Nu får jag ta skeden i vacker hand och riva upp bägge ärmar för att sen sticka dem simultant. Men det suger, för att låna dotterns uttryck... Innan jag sätter igång med att riva upp virkar jag på min filt och förtränger fiaskot som heter ärm.




2 kommentarer:

  1. Förstår att det känns tufft. Men det här fixar du! Tänk på hur snygg tröjan blir då den är färdig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sus! Jo, jag vill ju att tröjan ska bli klar, men just nu känns det för j*vligt att riva upp så den får vila lite tills jag samlar krafter ;)

      Radera