söndag 28 april 2013

Flowing lines

Började på med en ny stickning i veckan. Flowing lines av Veera Välimäki. Har stickat först bakstyckets halskant och sedan, med ny garnända men på samma sticka, framstyckets halskant med två knapphål.





Nu ska jag då börja med själva oket. Enligt mönstret ska jag på nåt sätt sätta framkanten ovanpå bakkanten, med "the live stitches" åt vardera håll, dvs. inte ha stickorna bredvid varann. Man ska sen plocka upp maskor längsmed den smalare kanten i sidan, genom både fram och bakstycket samtidigt för att sen sticka bakstycket. Likadant ska man plocka upp maskor vid andra sidan för att sen sticka framstycket. Men tusan också, jag får inte till det!




Stickningen snor sig så att jag inte vet vad som är fram och bak, upp eller ner! Har stuckit en strumpsticka genom kanten på andra sidan så att den ska hålla sig rätt så länge jag stickar bakkanten, men nej, det blir till ingenting. Om jag gör så här så har jag kanten med de uplockade maskorna synlig från framsidan och det är ju inte meningen. Att det kan vara svårt!!




Nån där ute som har stickat Flowing lines som kan hjälpa mig?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken snygg tröja du har på gång. Har inte stickat den men när jag tittar på Ravelrybilderna får jag för mig att du efter kanterna ska sticka både framstycke och bakstycke och båda ärmarna samtidigt stämmer det?
    I så fall tror jag du är på rätt väg när du lägger framstyckets halskant ovanpå bakstyckets - sy gärna fast knapparna och knäpp så är det kanske lättare. När du sen ska plocka upp med framstyckets tråd på axeln är du kanske i "fel" sida så att du först måste sticka ett varv på framstycket för att komma över i andra sidan. Då bör du få de uppplockade maskorna på rätsidan (ovansidan) och tråden bakom maskorna på avigsidan (undersidan). Sen stickar man maskorna på bakstycket och är framme på den andra axeln och plockar upp till den. Nu är man runt på framstycket igen.
    Hoppas detta kan var till hjälp.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera