fredag 25 juni 2010

Problem med Buttercup

Jag började alltså sticka på min Buttercup efter att Saroyan blev färdig. Jag stickade en provlapp i Rico Designs Essentials Cotton, som jag ska sticka Buttercup-tröjan i... Jag fick fram rätt stickstorlek och började sticka storlek M... Jag har (läs: hade) stickat ca 4 cm efter spetsdelen mitt fram när jag bytte till en längre kabel och skruvade fast stoppare i bägge ändarna för att kunna prova tröjan... Den blev stor som ett tält!! Attans också... Inget att göra åt, nu är tröjan uppriven och det är jag också :( Ska jag sticka storlek S i samma stickstorlek? När jag mäter mig själv kring bysten, som mönstret har mått på, hamnar jag mellan storlek S och M... Jag har ett minne av att jag har sett på flera olika bloggar att det varit problem för andra också när de har stickat denna.. Så nu ber jag alla er, som redan har stickat Buttercup'en, hur fick ni mått och maskantal att stämma överens? Jag har också sett nånstans, minns inte var, nåt skrivet om att det skulle finnas en version till på hur du får urringningen lite mindre djup??

Jag sitter för övrigt i husvagnen på en camping just nu. Efter diverse problem att hitta rum i går kväll, kom vi fram hit till Kuturanta sent på kvällen... Jag känner mig fortfarande trött och sliten, ovan resenär ;) Strax utanför husvagnstrappan ligger sandstranden och 5 meter längre bort är vattnet. Solen skiner, fåglarna kvittrar och allt är gött. Så ha en god fortsättning på midsommaren kära vänner!

3 kommentarer:

  1. Jag har stickat två stycken Buttercup och min första blev stor och den andra perfekt. Jag tror att det finns en förändring i senaste versionen av mönstret. Har du skrivit ut senaste?? Kolla gärna på Buttercup-bloggen.

    SvaraRadera
  2. Jag läste på Buttercups mönstersida på Ravelry och där skriver designern:

    Additional FIT TIP
    If you are ‘amply’ busted, you may want to select one size smaller than the recommended one according to the bust size, to make sure the yoke and neck sections are not too big. You can then make additional increases under the lace panel to provide more room for the bust if necessary.

    Välj alltså en mindre storlek och prova ofta. Behöver du mer vidd kan du ju öka när du delat upp för ärm och kropp.
    Lycka till och fråga gärna igen om du behöver.
    /Efwa

    SvaraRadera
  3. Förstår din frustration. Jag är en av dem som var med på buttercup KALén.. Efter tre (!!) upprepningar gav jag upp. Trots perfekt stickfasthet och mätande till förbannelse så blev den 3 storlekar för stor. Till slut gav jag upp. Orkade inte mer. :)
    Inte kul när man känner sig som en värdelös stickerska när man i själva verket är helt ok!
    Som Medea/Efva sa så finns det i den sensaste versionen av mönstret beskrivet hur man gör den mindre urringningen. I övrigt kan jag bara råda dig till att sticka betydligt mindre än vad du tror :D Kanske det fungerar. :)

    SvaraRadera