torsdag 4 februari 2010

Polly Jean

I går fick jag februarimuddarna klara (Augusta)... Har ingen bild på dem ännu, måste vänta tills vi är fler som är hemma så att nån kan fota dem när jag har dem på mig... Vilma är nog en duktigt liten hund, men fota, det kan hon inte ;)

I stället för att återigen påbörja ett nytt projekt, bestämde jag mig för att gräva fram ett WIP ur handarbetsväskan (-orna...) Fram kom Polly Jean. I september ifjol påbörjades socka nr 1... Den blev satt i väskan efter att jag kom upp, eller ner, till tån och skulle använda kitchener stitch för att sy ihop tån... Fattade nada och orkade inte då leta reda på en how-to... Senare hittade jag en motsvarighet till kitchener och nu var det alltså dags. DET TOG MIG 2 MINUTER ATT SY IHOP TÅN!!! Jag har använt mig av en beskrivning som jag hittade här... Beskrivningen är på finska men här följer en översättning:


AVMASKNING GENOM ATT STICKA

1.Sticka sockan normalt tills du kommer fram till tån

2. Dela maskorna på 2 stickor, använd en tredje till att avmaska maskorna

3. Håll stickorna i vänster hand så att garnet från stickningen är i den bakre stickans högra kant

4. Ta av garnet så du har ca 20-30 cm att jobba med

5. Sticka den främre stickans första maska avigt, ta av maskan från stickan och dra garnet igenom maskan

6. Sticka nästa maska på främre stickan rätt, lämna den på stickan och dra garnet igenom

7. Sticka den bakre stickans första maska rätt, dra maskan av stickan och dra garnet igenom

8. Sticka nästa maska på den bakre stickan avigt, lämna maskan på stickan och dra garnet igenom.

Upprepa stegen 5 – 8 tills du har 2 maskor kvar. Sticka dem tillsammans, ta maskorna av stickan och dra garnet igenom.

Fäst tråden som vanligt med en nål från aviga sidan, på samma gång kan du dra eventuella maskor spändare.

Samma sak kortfattat:

Avigt framifrån, tappa
Rätt framifrån, lämna
Rätt bakifrån, tappa
Avigt bakifrån, lämna
Nu ska här stickas socka nummer 2!! :)

3 kommentarer:

  1. Låter intressant. Jag brukar använda en stoppnål och sy ihop det med men det här verkar ju enklare.

    SvaraRadera
  2. Underbar sammanfattning! Det ska jag komma ihåg. :D

    SvaraRadera
  3. hej du! Länkade just till detta inlägg, bara så du vet. . . Vi ses kanske på torsdag, visst var de så att mina grejer hade kommit??

    SvaraRadera