söndag 19 april 2009

Motstånd

Den här dagen har gått i rivandets tecken. Allt upprivet är nystat igen, kunde nyss konstatera att allt garn är grönt ;) Först rev jag upp Diagonal lace sockan, nu har jag halva foten "klar". Sen rev jag upp en bebitröja jag har stickat så gott som klart. Jag hade stickat fram- och bakstyckena på samma gång. Sen när jag började med ärmarna märkte jag att ärmhålet inte skulle passa in med ärmen... Så frogga!! Sen grävde jag i garnskåpet och hittade ett påbörjat bakstycke som jag inte ville ha längre. Jag rev upp det och nystade om garnet. Kom på att garnet skulle kunna passa till en sommar February lady sweater!! En med kort ärm, passande på ljumma sommarkvällar... Jag grävde i min Knit picks väska för att hitta passande stickor. Efter all froggning hade jag nu flera lediga kablar som jag nu tog fram. Enligt garnet (Novita Bambu) skulle det stickas med stickor 3½. Men tätheten var 24 maskor, enligt FLS mönstret ska garnet ha en täthet på 18 m på 10 cm. Så jag testade med stickor nr 5,5. Då fick jag måttet 9 cm. Vilket ju betyder att jag måste ha tjockare stickor, visst?? Jag dök ner i väska igen, letade fram mina stickor (spetsar)... Jag har sparat paffen som stickorna kom på, detta för att underlätta att hitta rätt storlek snabbt... Men mina spetsar i storlekarna 5,5, 6, och 6,5 saknas!! Jag kan inte fatta var de är!! Jag har grävt runt i garnskåpet, i stickväskan (orna), i alla mjöliga korgar och lådor... Men ingenstans! De sitter inte fast i nån stickning nånstans, allt är upprivet!! Jag har bara Birch-sjalen på gång, de stickar jag med 4,5 nr... Arg som ett bi klickade jag iväg en beställning på två spetsar till. Problemet är nu att jag måste vänta på leveransen, jag vill ju sticka nu! Men ni ska se att samtidigt som stickorna kommer fram, då hittar jag även de bortgömda spetsarna på nåt helt märkligt ställe... Lagen om allts j*vlighet, ni vet...

2 kommentarer:

  1. På något sätt så typiskt. Själv slarvade jag med strumpstickorna, men jag orkade inte riva.
    Jag funderade på om man borde beställa hela Knit Picks Harmony-paketet en gång till. Då skulle man liksom ha dubbeluppsättning av allting. Men man kanske inte skall överdriva?! :)

    SvaraRadera
  2. Åh så typiskt, sånt händer ju nästan alltid när man är full av inspiration och bara vill börja direkt!

    SvaraRadera