måndag 10 november 2008

Färgning

Sonen är hemma från skolan idag, han hade lite stegring i morse. Själv har jag ledigt idag... Vi hade lite långtråkigt (med massor att göra, men inte lust med nåt) så vi satte igång med lite Kool aid färgning!!! Jag hade aldrig testat detta innan, har haft saftpulver och garn hemskaffade ren länge. Min mamma och jag har ju menat färga garn tillsammans, men ännu har det inte blivit av. Men men, nu har jag 4 härvor på tork i badrummet!

Jag kan inte förstå hur de i USA dricker detta pulver!!! Ofattbart!! Stack ju i näsan, så starkt var det. Ok, jag hade ju mindre vatten än om man skulle blanda till saft, men i alla fall... Dessutom var det näst intill omöjligt att få bort färgen från händerna (note to self: sätt på plasthandskarna innan färgning nästa gång...)

Jag började med en härva Trekking som jag fått av min finska hemliga vän... Grönt är ju min favoritfärg så vi blandade i 2 påsar grönt pulver (minns inte vilket pulver som blev använt till vilken härva, detta borde vara Lemon lime??!) och vips så har jag vackert grönt garn!! Som citrongräs...




Sen skulle vi fixa till lite garn som jag ska sticka sockor till gubben, var det meningen... Hmm... Den härvan blev kanske lite väl röd, meningen var inte riktigt den från början... Plus att jag bara färgade en härva, det räcker ju inte till ett par herrsockor... Men vacker blev färgen i alla fall!! Som blodapelsin...


Sen kom sonen på att vi borde färga garn åt dottern också... Nåt i oragne, bestämde sonen. Sagt och gjort, en sån härva torkar också nu... Vacker färg, som mandariner...


Sist men inte minst ville sonen också ha garn till ett par sockor åt sig själv, i blått... En sån härva torkar också i badrummet... Kan inte komma på nån frukt som är blå, så vi får kalla den här härvan för... blues enligt sonen ;)


2 kommentarer:

  1. Hauskoja värjäyksiä. Itsekin olen matkalla Tampereelle viikonloppuna, ehkäpä tietämättämme törmäämme! :D
    Viimeinen paketti on loppusilausta vaille valmis ja toivon, että saan sen vielä tällä viikolla matkaan. :)

    SvaraRadera
  2. vilka häftiga färger och det där lime gröna såg bara så coolt ut. . .

    SvaraRadera