Stickläger 9-12.2.2017 Klövskog

måndag 18 april 2016

Lägret

Måndag kväll och jag är (nästan) ensam hemma. Dottern läser på prov bakom stängda dörrar, Vilma sover. Det är tyst och ensamt, jag saknar mina stickvänner.

Sticklägret blev helt underbart! Nya minnen, nya garner, nya mönster, nya skratt och nya vänner. En helg som gör att man orkar till september, när det igen är dags för stickläger :)

Så, redo? Här följer bilder, många bilder...



Första dagen, mitt fönster. Solen skiner, himlen är blå och måsarna önskar oss välkomna med deras skriande.



Var och en hittar en plats, slår sig ner och börjar sticka.




Det stickas...



Även avigsidan är vacker!




På fredagen välkomnade vi Strömsö till lägret! Ja, du läste rätt, dom gjorde ett reportage om vårt läger, det kan ni se på Strömsö på TV 15 maj :)




Kameramannen Matti, den enda mannen på plats (förutom Mats på Pörkenäs då ;) ) :)




Han filmade Veeras fötter och garn :)




En ny tradition? På förra lägret påbörjade jag ett par restgarnssockor, även nu var det dags!




Bevismaterial, dom ÄR här :)




Ah, denna utsikt. Själen kommer till ro och fylls av en lättnad och värme.




Jojo, fina fina Jojo. Utan sticklägren hade vi kanske aldrig träffats, hemska tanke! En vän för livet.




På fredag hölls första kursen med Veera Välimäki, klassrummet blev fullt av stickkorgar, garn och stickerskor. Kursen handlade om sjaldesign, mycket intressant!




Det steekades, åtminstone två tröjor blev till koftor under lägret. På bilden är det Heidi som klipper upp sin Loppa.



Hjälpande händer. En stickerska hjälper alltid en stickerska i nöd!




Ann-Britt. Även hon hamnar i kategorin (eller fack, Manna?) "vänner jag inte hade fått utan stickläger". Fina, fina du!



På lördag var det dags för ett nytt kurstillfälle, ränder, ränder!




En ny variant att göra ränder med tre färger, inspirerande!




Jag fick både underbara och hemska (rör inte mig eller min familj direkt) besked under helgen, himlen öppnade sig... På nåt sätt får man samla ihop sig och fortsätta.




Och så Lee, härliga Lee! Jag har följt henne i Strömsö, inspirerats och fått nya idéer.  Jag följer Lee även på Instagram och har där via fått bilden att hon är varm och hjärtlig och jag hade minsann rätt. Helt ljuvlig!



Min gråa tröja åkte fram ur skam-påsen, tänkte riva upp ärmarna som var helt olika. Men se, vilken överraskning, dom var redan upprivna! Jag kunde alltså påbörja ärmarna på nytt, denna gång turvis för att få dem lika...




I lägerdeltagarnas goodie-bags fanns ett kompendie med ett litet mysterie-projekt. Nedan ser ni de inlämnade löven, som mönstret var till. Jag blötte på lördag kväll ner dem och blockade dem på en handduk.



På lördag kväll bjöd naturen oss på en helt underbar solnedgång! Som en liten hälsning att allt kommer att bli bra. Magiskt!




 Innan lägret satte jag upp för en Nurmilintu men det ville sig inte... Jag rev upp och började på en Hitchhiker i stället. Garnet är från goodie-bagen på sticklägret i Kalix, handfärgat av arrangörerna.




Löven virkade jag på söndag morgon till en girland som vid lunch överräcktes till husmor. Ett litet minne til Pörkenäs av ett gäng glada stickerskor! Vi ses till hösten!



1 kommentar:

  1. Så härligt och roligt och och och... underbart! Precis som en bal på slottet ;) Stort tack till dig som ordnar! Än en gång önskar man sig bara tillbaka :) Kram på dig vännen! <3

    SvaraRadera